- Hits: 531
Vandaag een Raad met zo op het eerste gezicht een korte agenda, helaas werden we halverwege de vergadering opgeschrikt door het brandalarm, iedereen naar buiten en wachten op het sein “veilig”. Dat duurde een behoorlijk tijdje……..
Tijdens het vragenkwartiertje:
Vandaag vragen van de GDB, via Peter Kuiken, over de gevaarlijke situatie op het pad dat de doorgang vormt tussen het gemeentehuis, de begraafplaats en Deen. Het is een haakse onoverzichtelijke bocht met ook een scherpe stalen hoekverbinding op hoofdhoogte voor fietsers. Ik heb direct de toezegging van wethouder Vincent Reus gekregen dat deze situatie zsm wordt verbeterd.
Lees meer: Kernpuntenverslag van de Raadsvergadering van donderdag 28 mei 2015
- Hits: 551
Deze keer een Raad op een afwijkende dag in de week, dit ivm de viering van Koningsdag maandag 27 april.
Tijdens het vragenkwartiertje:
- Vandaag vragen van de GDB, via Bep Bregman, over de stand van zaken mbt de restauratie van de kerk in Schellinkhout en het verplaatsen van activiteiten vanuit dorpshuis “De Dregt” naar de kerk. Het CDA vroeg wanneer inzake het onderzoek in het kader van het Verkeerscirculatieplan, de betrokkenheid van de bewoners en wanneer een en ander voor raadsbehandeling staat geagendeerd. Ook een vraag van het CDA over de mate van belangstelling van burgers voor woningbouw in Wijdenes. PDL had twee vragen: over de voortgang van het kernenbeleid en de stand van zaken rondom het jongerenwerk.
Lees meer: Kernpuntenverslag van de Raadsvergadering van donderdag 30 april 2015
- Hits: 540
Allereerst gaan mijn felicitaties uit naar Idso Brouwer, die in deze raadsvergadering is benoemd als nieuwe fractievertegenwoordiger van GBD. Idso veel succes, en de fractie is met jouw komst weer op sterkte.
Verder hadden we in deze Raad, naast de reguliere agendapunten, een unicum in de historie van de Gemeenteraad van Drechterland. Er was een Interpellatiedebat aangevraagd door de fractie van de PDL over de Gemeenschappelijke Regeling (GR) mbt de Veiligheidsregio NHN waar wij als Drechterland onderdeel van zijn. Door de manier waarop een GR is georganiseerd (met een Dagelijks- en een Algemeen bestuur, waar Rob vd Riet als Burgemeester zitting in heeft), is het voor de Raad een stuk lastiger geworden grip te houden op wat en hoe er in die GR wordt afgesproken. Ook betalen we door de gekozen verdeelsleutel, naar de mening van GBD (en de gehele Raad) veel te veel aan bijdrage. Dat gaan we helaas niet meer veranderen omdat we maar 2 van de 75 stemmen hebben. Wel steunen wij de extra bezuinigingen die door de Raden aan de Veiligheidregio zijn opgelegd, ongeveer 7,4 miljoen euro!! Dat moet vooral komen uit slimmer en efficiënter inrichten van de nieuwe organisatie. Wij hebben wel één belangrijke voorwaarde. De ruggengraat van de brandweer, de vrijwilligers, moeten in die bezuinigingen buiten schot blijven. Dat is ook de opdracht die wij de Burgemeester Rob vd Riet mee hebben gegeven naar de eerst volgende vergadering van het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio (27 maart).
Lees meer: Verslag Raadsvergadering van maandag 23 maart 2015
- Hits: 554
Deze vergadering twee belangrijke agendapunten (Startnotitie Burgerparticipatie en de economische overdracht van een deel van het gemeenthuis aan de SED), een amendement (CDA) en een agendapunt buiten de orde (= een extra agendapunt) vergezeld van een CDA motie over de beperkingen van de jachtwet in stilte gebieden.
Tijdens het vragenkwartiertje werden door mij vragen gesteld over:
- welke concrete acties er worden genomen mbt het verminderen van het alcoholmisbruik onder jongeren,
- wat de eerste ervaringen zijn met de SED samenwerking en of er knelpunten te melden zijn.
Lees meer: Kernpuntenverslag raadsvergadering 23 februari 2015
- Hits: 419
Zo dat was weer de eerste raadsvergadering van het nieuwe jaar. Gelukkig deze keer een kleine agenda met wel een paar belangrijke onderwerpen.
Tijdens het vragenkwartiertje werd er door de Seniorenpartij aan wethouder te Grotenhuis gevraagd naar de stand van zaken m.b.t. de keukentafelgesprekken” in het sociaal domein. en vraagt de PDL in het verlengde hiervan naar de eerste ervaringen met de transities in het zorgdomein en/of zich problemen/klachten hebben voorgedaan en via welke kanalen wordt gecommuniceerd.